Üdvözlöm a Kerületi Újság - kerületi hírek oldalon.   A kijelölt szöveg felolvasásához kattintson a hangszóróra! Üdvözlöm a Kerületi Újság - kerületi hírek oldalon. GSpeech

Bonyolult jogi szaknyelven írt, nehezen kisilabizálható szabályokat kell bebifláznia annak, aki jogosítványt akar szerezni, de ha az már megvan, soha többet nem kell számot adnia ismereteiről. A KRESZ ősszel módosul ugyan, ám sokak szerint új alapokról kellene kezdeni a szabályozást.

Leginkább egy lapozgatós fantasyregény útvesztőjéhez hasonlít az 1975-ben született, majd azóta sokszor módosított magyar KRESZ-szabályozás, amely ősszel újabb tekervényekkel bonyolódik. Az egymásra utaló cikkelyek és paragrafusszámok labirintusa életidegen jogi-hivatali zsargonban íródott, sorsa így tulajdonképpen borítékolható: az autós iskolák nemigen vesződnek betanításukkal, inkább azt javasolják a tanulóknak, hogy biflázzák be a tesztkönyvben szereplő – ősidők óta változatlan – kérdéseket, szituációkat, s az erre adandó helyes válaszokat. A dolog kitűnően működik.

A poroszos szaknyelv kitűnően alkalmas arra, hogy tiltásokat és szankciókat lajstromozzon, arra azonban már kevésbé, hogy magyarázattal szolgáljon, melyik szabályt miért vezették be, s miért tanácsos betartani. Ezért vannak, akik számára a szabálykövetés nem is tűnik különösebben indokoltnak. „Utcasaroktól vagy zebrától legalább öt méter távolságra lehet megállnia az autósnak, ám a szabályzat értelmében ez puszta tiltás, amelynek indoka ismeretlen. Arról nem ad számot a Kresz-paragrafusokat végeláthatatlanul soroló tankönyv, hogy a tilalomnak gyakorlati okai vannak: aki az utcasarokra parkol, a többi közlekedő elől takarja el a járdáról lelépő gyalogost” – mond egy példát Balogh Zoltán, a Tanulóvezető című szaklap főszerkesztője azokra az – amúgy nagyon is helyénvaló – szabályokra, amelyeket a KRESZ-nek aligha sikerült jól artikulálnia. Persze éppen az értelmezésben segíthetnének az autósiskolák, de azok gyakran a fent már ismertetett receptet követik.

{xtypo_rounded2}A bevezetendő főbb KRESZ-szabályok
(még egyeztetés alatt állnak, így elfogadásukig változhatnak)

- a jelzőőr mellett immár a jelzőtárcsával vagy piros fénnyel jelző polgárőr jelzésére is meg kell állni
- a bicajosnak nem kötelező a kerékpárutat használnia, ha azt nem főútvonal mellett jelölték ki, vagy a főútvonal mellett – a kerékpáros menetiránya szerint baloldalon – jelölték ki
- a kerékpárosok - immár legálisan - előzhetik meg jobbról az egyhelyben álló kocsisort, persze csak gondos körültekintéssel
- a sebességkorlátozásra figyelmeztető tábla a hóesésre vagy esőre utaló kiegészítő jelzőtáblával együtt csak a jelzett időjárási viszonyok között kötelező
- bevezetik a várható torlódást jelző táblát
- bevezetik a közforgalom elől elzárt magánutat jelző táblát
- bevezetik a kerékpárparkolót jelző táblát
- létrehozzák a nyitott kerékpársáv fogalmát
- külön jelzés esetén egyirányú forgalmú úton a forgalommal szemben is közlekedhet a kerékpáros
- a lámpás kereszteződésekben kijelölt, előretolt kerékpáros helyeket jelölhetnek az útburkolati jelek, ezt a balra kanyarodó kerékpárosok vehetik igénybe
- az úttesten várakozó, "Gyermekszállítás" felirattal ellátott iskolabuszt kikerülni vagy előzni csak körültekintően szabad
- 150 cm-nél alacsonyabb gyerek a biztonsági övhöz csatlakoztatható gyermekülésben szállítható{/xtypo_rounded2}

Az egész toldozott-foltozott KRESZ-t ki kellene dobni, s helyette újat írni, emberi nyelven – ezt a véleményt annyira gyakran hallottuk cikkünk írása közben, hogy nem fosztanánk meg tőle az olvasót sem. Ehhez a radikális javaslathoz képest nagy csalódás, hogy a szeptemberben a parlament elé kerülő Kresz-módosítás egyáltalán nem nélkülözi a paragrafusszámokkal tűzdelt, nehezen kihámozható, sokszorosan alárendelt mondatokat. „Egy rendszeresen közlekedő autós a jogi paragrafusok tizedét használja naponta” – ad becslést Mátyási György, a Klubrádió Élőben a városból című műsorának vezetője. Szerinte a jogosítványhoz elegendő lenne a gyakorlati szempontok szerint ezeket megtanítani, az összes jogszabályt pedig elég, ha a közlekedési rendőrök és a jogászok megtanulják.

Kicsit olyan ez a helyzet, mint ami a nyelvoktatásban volt sok évvel ezelőtt: emlékezetes, hogy az elhíresült Rigó utcai nyelvvizsgaközpont nyelvtanközpontú követelményrendszere mennyire elszakadt a beszélt nyelvi valóságtól. Ezt sikerült kiváltaniuk azoknak a – rendszerint importált – vizsgarendszereknek, amelyek praktikusabb, kommunikatívabb szemszögből közelítik meg a nyelvtanulást.

A jelenlegi KRESZ-szabályok nemigen sugallják, hogy a járművezetőket egymással interakcióban lévő, felnőtt emberként, netán partnerként kezelnék: kötelezettségek vannak, illetve rajtakapás esetén büntetés. A közlekedők célja sem lesz így más, mint a rajtakapás elkerülése, illetve a közlekedés többi résztvevőjének rajtakapása valamilyen tökéletlenségen, amely után levonható a megnyugtató tanulság: mások hülyék.

{xtypo_download}A tervezett KRESZ-módosításokat a minisztérium honlapján megtalálni szinte lehetetlen. (Segítünk, itt letölthető.) Előbb bukkanunk rá fél tucat kerékpár-közlekedési tanulmányra, mint a módosítástervezetre. Mintha legalábbis az előbbit kezelné prioritásként a tárca.{/xtypo_download}

Vannak benne tetszetős, s kevésbé átgondolt javaslatok is. Pozitívumként emlegetik az eső vagy hóesés idején kötelező hatályú, sebességkorlátozást jelző táblát. „Ezért eddig is büntettek a rendőrök, csak éppen paragrafus nem volt rá”  – emlékeztet Mátyási György. Azt azonban fölösleges bonyolításnak tartja, hogy a lombos fák által takart lámpákat és táblákat úgy tennék szembetűnőbbé, hogy sárga táblát kapnának háttérnek. „Ennél kézenfekvőbb lenne egyszerűen nyírni a fákat”  – világít rá a rádiós műsorvezető, aki végképp nem tudja mire vélni azt a táblatervet, amely az autók várható feltorlódását jelzi.

Továbbra sincs egységes szabály arra, hogy a járdáról leválasztott kerékpárúton haladó, zebrához érkező biciklisek és gépkocsik közül melyiknek van elsőbbsége. Van, ahol magától értetődően a gyalogossal együtt mozgó kerékpáros is átmehet a zebrán, de egyes helyeken a gyalogost átengedni kénytelen autós az odaérő bicajossal szemben már elsőbbséget élvez. Néhol a következetlenség érthető: a Margit híd budai hídfőjénél például a lejtőn lezúduló bringást valószínűleg túl későn venné észre a hídra lendületből felkanyarodni próbáló autós, így indokolt lehet a kerékpárosoknak előírt óvatosság.

Ha a KRESZ el is szakadt a valóságtól – ahogy többen emlegetik  – a forgalmi gyakorlat még mindig segíthet a közlekedési helyzetek jobb megértésében. Elméletileg. „A forgalmi vezetés is gyorstalpaló a magyar 30 órájával, mi csak táltosképzőnek hívjuk. Nem biztos, hogy ennyi idő alatt a tanulók átélik azokat a forgalmi helyzeteket, amikkel később szembesülnek” – magyarázza Balogh Zoltán.

Az annyira áhított, emberi nyelven megfogalmazott Kresz eljövetele még nem látható, ám épeszű civil próbálkozások már vannak. A KRESZ-vizsgát tenni nem kötelezett, a jogi csűrcsavarással éppen ezért nem okvetlenül barátkozó kerékpárosokat érintő szabályokat szedte össze Horváth Péter.

{xtypo_download}A közérthető összefoglaló innen letölthető.{/xtypo_download}

(hvg.hu)

Ossza meg az információt!

Kerületi Újság a Facebookon - Kövessen minket!

A Budapest rovat további hírei

A pénzügyi és a gépkezelő szakmák vezetik a népszerűségi listát a Centrum Oktatóközpont felmérése alapján.
A színházi tao megszűnése úgy látszik nem sokban befolyásolja a Budapesti Showszínház életét: egyre több és egyre jelentősebb előadásokkal jelentkeznek a hazai színházi palettán.
Ismét valódi közösségi térré, hangulatos, színpompás forgataggá és kulturális programok színhelyévé változott a Városháza parkja az Advent Budapesten téli fesztivál és karácsonyi vásár idejére.
A régi kedvencekkel és több új sztárfellépővel is találkozhatnak az idén a Seniorplus Expo látogatói a megszokott helyszínen, a budapesti BOK (volt SYMA) Konferencia- és Rendezvényközpontban 2019....
A vásárban rengeteg kézműves és egyéb ajándéktárgyat, kézműves élelmiszereket, és sokféle forró téli finomságot kóstolhatnak a kedves érdeklődők.
MINTAMARATON Az építészettől a textilművészeten át a képzőművészetig A Mintázat és dekoráció című kiállításhoz kapcsolódó pályázatra jelentkezett alkotók prezentációja A múzeumban októberben nyílt...
Pál Zoltán 28 évesen már több sikeres vállalkozás felfuttatásán van túl.
A Hajós-Bajai borvidék számos hungarikumnak számító nedű hazája, minden cseppje igazi történelmet rejt.
Húszmillió forint ma egyáltalán nem számít jelentős összegnek a fővárosi ingatlanpiacon, de némi kockázatvállalással, akár nagyon jó üzletet is lehet realizálni.
Az Amadinda és a Muzsikás együttes zenei együttműködése öt éve tart.

A címlapról ajánljuk

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

hirdetés

Szolgáltatások Budapesten

Olvasói blogok

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Könyvajánló

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
A kijelölt szöveg felolvasásához kattintson a hangszóróra! Kerületi Újság felolvasó