Üdvözlöm a Kerületi Újság - kerületi hírek oldalon.   A kijelölt szöveg felolvasásához kattintson a hangszóróra! Üdvözlöm a Kerületi Újság - kerületi hírek oldalon. GSpeech

Az Országos Vízügyi Főigazgatóság kezdeményezte a szlovák vízügyi szerveknél, hogy a Duna vízhozamának részleges visszatartásával gyorsítsa fel az árhullám apadását. A szlovák fél a kezdeményezésre pozitív választ adott. Az M1 információi ismét előkerült egy holttest Budapesten, a Bálna közelében.

Siklós Gabriella, az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) szóvivője elmondta: az OVF kezdeményezte a szlovák vízügynél, hogy a Duna vízhozamának részleges visszatartásával segítse az árhullám apadásának meggyorsítását.

A megállapodás szerint a hidrológiai előrejelzések függvényében egy megbeszélt időpontban négy órán keresztül másodpercenként 1000 köbméter vizet tartanak vissza Szlovákiában. Ettől azt várják, hogy a Duna magyarországi szakaszának apadása átmenetileg felgyorsul – fejtette ki a szóvivő.

Így a Clark Ádám úszódaru hamarabb közelítheti meg a múlt szerdai hajóbaleset helyszínét, és kezdheti meg a hajóroncs kiemelését.

Csütörtökön tovább emelkedett a Duna vízszintje Budapestnél, ezért még mindig nem tud a Clark Ádám hajódaru a múlt szerdán elsüllyedt Hableány közelébe menni, így tovább csúszik a roncs kiemelése.

Nem ez volt az első baleset? 

Folytatódott a nyomozás is, az ügyészség megerősítette, hogy a szállodahajó ukrán kapitánya néhány héttel a budapesti tragédia előtt Hollandiában balesetet okozott, ott is meggyanúsították, de nem zárták börtönbe, így folytathatta a munkát a svájci hajós cégnél.

Áprilisban az ukrán kapitány az őt foglalkoztató vállalat egy másik szállodahajóját vezette Hollandiában, amikor nekiütközött egy olajszállító tankernek. A magyar nyomozók információi szerint Hollandiában is meggyanúsították a férfit, mégis tovább dolgozhatott.  A vállalat szerint a kapitány nem kapitányként volt jelen a hajón. 

A 64 éves ukrán férfi tagadja, hogy ő okozta volna a budapesti tragédiát, ám az ügyészség arra is felhívta a figyelmet, hogy a kapitány adatokat törölt a telefonjáról a baleset után – közölte az M1 Híradója.

Hét másodperc alatt süllyedt el a Hableány

Az óriási szállodahajó másodpercek alatt gyűrte maga alá a kis turistahajót. A Hableány alig hét másodperc alatt süllyedt el a híd alatt.

A szállodahajó ukrán kapitányát szombaton letartóztatták. A 64 éves férfi elvileg 15 millió forintos óvadék ellenében bűnügyi felügyelet alá kerülhetne, és nyomkövetővel ugyan, de szabadlábon védekezhetne Budapest területén. Az ügyészség fellebbezett ez ellen, így a férfi egyelőre őrizetben maradt. A Fővárosi Főügyészség csütörtökön azt közölte, hogy a szállodahajó kapitánya rögtön a baleset után adatokat törölt a telefonjáról.

Emellett a Fővárosi Főügyészség megerősítette azt a sajtóhírt is, hogy a kapitánynak nem ez volt az első balesete. Korábban a hajozas.hu oldal írt arról, hogy az ukrán férfi vezette azt a szállodahajót, amely április elején Hollandiában 171 utassal a fedélzetén, többszöri rádiós figyelmeztetés ellenére, nekiütközött egy olajszállító tankernek.

Megállás nélkül keresik az áldozatokat

A hatóságok közben megállás nélkül keresik az áldozatokat, a folyó teljes déli szakaszát vizsgálják.

Szerdán éjszaka a Szabadság híd környékén találtak egy újabb holttestet. A rendőrség csütörtök délután megerősítette, a férfi is a Hableány utasa volt.

Így ő a hajóbaleset tizenhatodik dél-koreai áldozata. A tizenhetedik áldozatot pedig csütörtök kora este találták meg a Rákóczi hídnál. Az MTI információi szerint Érdnél is előkerült egy holttest, egy negyediket pedig  a Szabadság hídnál találtak. Azonosításuk megtörtént, előbbi egy dél-koreai nő, utóbbi egy magyar áldozat.

A holttesteket dél-koreai és magyar szakemberek a nemzetközi előírások szerint közösen vizsgálják a Semmelweis Egyetem Igazságügyi és Biztosítás-orvostani Intézetében. A helyszínen dolgozó csoport dél-koreai vezetője elmondta: amennyiben fénykép alapján nem tudnak azonosítani egy holttestet, akkor DNS-mintázat, fogazat vagy ujjlenyomat alapján vizsgálják meg az áldozatokat.

A szakemberek hangsúlyozzák: az ilyen típusú azonosítás időt vesz igénybe, azonban olyan áldozatokról is képesek azonosításra alkalmas ujjnyomot rögzíteni, akik akár több hétig is a vízben voltak.

A fedélzeten összesen harmincöten utaztak, harminchárom dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Ha az Érdnél talált holttestről is bebizonyosodik, hogy a hajón utazott, akkor még további tíz embert keresnek a hatóságok – közölte az M1.

Emelkedett a Duna vízszintje a hóolvadás miatt az elmúlt másfél napban, így továbbra sem fér át a Clark Ádám hajódaru a Margit híd alatt. A búvárok közben folyamatosan dolgoznak a roncsnál, úgy mondják a szakértők, hogy „füleket és rögzítési pontokat” alakítanak ki a hajótesten, hogy előkészítsék a roncs kiemelését a daru segítségével.

A Margit híd közelében napközben már látható volt az a kék uszály, amire a tervek szerint Hableány roncsa kerül majd, miután sikerül kiemelni a Dunából. A munka folyamatosan zajlik, a szakemberek napról napra közelebb kerülnek ahhoz, hogy megkezdődhessen a roncs felszínre hozása.

Csütörtökön már kora reggel megjelentek a hatóság hajói és csónakjai a Duna vizén. A búvárok pedig egész nap merültek a Hableány roncsaihoz. A kitűzött feladat ugyanis a hajótest rögzítése volt.

A Terrorelhárítási Központ osztályvezetője szerint hatékonyan zajlik a munka, a szakemberek az ütemterv szerint haladnak. A Hableány roncsának stabilizálása megtörtént, ezután az emelőkötelek befűzése kezdődött el.

A búvároknak továbbra sincs könnyű dolga, a sodrás ugyanis is erős. Délután szinte alig tudtak eltávolodni a létráktól, amelyeken leereszkedtek. A körülmények miatt pedig sokszor csak 10-15 percet tudnak a víz alatt tölteni, optimális esetben ez az idő akár két óra is lehet.

Ha minden a tervek szerint halad, a szakemberek péntek délutánig befejezik a kötelek áthúzását a hajótest alatt. Így, ha a Clark Ádám úszódaru megérkezik a baleset helyszínére, már minden készen áll majd a kiemeléshez. A Duna magas vízállása miatt azonban a 200 tonna teherbírású eszköz egyelőre nem fér át a Margit híd alatt, így az Újpesti vasúti hídnál várakozik.

Forrás: hirado.hu

Ossza meg az információt!

Kerületi Újság a Facebookon - Kövessen minket!

A Budapest rovat további hírei

A pénzügyi és a gépkezelő szakmák vezetik a népszerűségi listát a Centrum Oktatóközpont felmérése alapján.
A színházi tao megszűnése úgy látszik nem sokban befolyásolja a Budapesti Showszínház életét: egyre több és egyre jelentősebb előadásokkal jelentkeznek a hazai színházi palettán.
Ismét valódi közösségi térré, hangulatos, színpompás forgataggá és kulturális programok színhelyévé változott a Városháza parkja az Advent Budapesten téli fesztivál és karácsonyi vásár idejére.
A régi kedvencekkel és több új sztárfellépővel is találkozhatnak az idén a Seniorplus Expo látogatói a megszokott helyszínen, a budapesti BOK (volt SYMA) Konferencia- és Rendezvényközpontban 2019....
A vásárban rengeteg kézműves és egyéb ajándéktárgyat, kézműves élelmiszereket, és sokféle forró téli finomságot kóstolhatnak a kedves érdeklődők.
MINTAMARATON Az építészettől a textilművészeten át a képzőművészetig A Mintázat és dekoráció című kiállításhoz kapcsolódó pályázatra jelentkezett alkotók prezentációja A múzeumban októberben nyílt...
Pál Zoltán 28 évesen már több sikeres vállalkozás felfuttatásán van túl.
A Hajós-Bajai borvidék számos hungarikumnak számító nedű hazája, minden cseppje igazi történelmet rejt.
Húszmillió forint ma egyáltalán nem számít jelentős összegnek a fővárosi ingatlanpiacon, de némi kockázatvállalással, akár nagyon jó üzletet is lehet realizálni.
Az Amadinda és a Muzsikás együttes zenei együttműködése öt éve tart.

A címlapról ajánljuk

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

hirdetés

Szolgáltatások Budapesten

Olvasói blogok

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Könyvajánló

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
A kijelölt szöveg felolvasásához kattintson a hangszóróra! Kerületi Újság felolvasó