Hirdetésfelvétel budapesti nyomtatott önkormányzati újságba

Percenként milliónyi észrevételt dolgoznak fel

A marketingvezetők, a kommunikációs vezetők és a termékfejlesztők körében egyre nagyobb igény mutatkozik arra, hogy naprakész információjuk legyen a termékeikkel, szolgáltatásaikkal kapcsolatos vásárlói véleményekről. A technológia mostanra jutott el oda, hogy az interneten megjelenő, percenként milliós nagyságrendű észrevételt pillanatok alatt feldolgozza. A Magyarországon év végén piacra lépő D-TAG infrastrukturális adatbázisok és nyelvi feldolgozó szoftverek segítségével képes lesz olyan átfogó piackutató tevékenységet végezni szinte bármiről, amire egy ember soha nem lenne alkalmas. Hogy miért, arról Dancsházy Csaba elemzési igazgató beszélt.

Napjaink felgyorsult világában a cégek számára kulcsfontosságúvá vált, hogy a lehető leghamarabb lássák az aktuális vásárlói igényeket. Tudni akarják, hogy a fogyasztók mi iránt érdeklődnek, a meglévő termékekről milyen véleménnyel vannak, és hogyan lehetne a vevők várakozásait és igényeit kielégítő termékekkel és szolgáltatásokkal piacra lépni.

A hagyományos piackutatásnak számos korlátja van, ezért ma már a visszajelzések mérésére a rohamléptékben bővülő közösségi médiára feltétlenül szükség van, ahol percenként emberek milliói nyilvánítanak véleményt mindenről. Ezek feldolgozása nagy léptékben nem egyszerű feladat, egy magyar startup viszont hamarosan új szintre emeli a piackutatást.

A passzív hallgatás hatása

Dancsházy Csaba, a D-TAG elemzési igazgatója arról beszélt, hogy a tradicionális piackutatásnak alapvetően három fő buktatója van.
Az első maga a mintavétel, hiszen már az is nehézséget jelent, hogy statisztikusan példaértékű legyen az eredményünk. Költséges és időigényes folyamat olyan pontos tanulmányt végezni, ami az emberek véleményét ténylegesen reprezentatívan tükrözi.
A másik, hogy csak azokra a kérdésekre fogunk választ kapni, amiket felteszünk. Ezer kérdést nem tudunk feltenni, mert a válaszadó az 50. után elveszíti az érdeklődését. Ráadásul még akkor is kimaradhatnak olyan témakörök, amikről nem is tudnánk, hogy mekkora gondot okoznak, így azok soha nem is fognak felszínre kerülni – magyarázta a startup egyik alapítója.
Harmadik problémaként pedig azt említette, hogy magával a kérdés feltevésével befolyásoljuk a résztvevőt – hiszen a választ csak a megadott kereten belül, csak a meghatározott opciók közül kaphatjuk.

Dancsházy Csaba szerint ezzel szemben az ő fejlesztésük a passzív megfigyelésen alapszik, aminek előnye, hogy nincs kérdés, nincs kimenő interakció, csak az emberek őszinte, önként felajánlott véleményéből következtetnek az általános elégedettségre egy adott témában.

Felfedezni dolgokat, amikre nem is gondoltunk volna

„Az adatbázis-infrastruktúra és a nyelvi feldolgozó szoftver segítségével átfogó képet tudunk nyújtani arról, hogy mi az emberek véleménye egy adott termékről vagy szolgáltatásról. A nyelvi feldolgozó rendszer értelmezi az írott szöveg részleteit, próbál az emberhez hasonló módon gondolkodni, a negatív és a pozitív érzelmeket megkülönbözteti egymástól, és számszerűsíti, hogy a visszajelzések mennyire jók vagy rosszak illetve azt, hogy pontosan miről szólnak” – magyarázta a startup egyik ötletgazdája.

Példaként említette a viccet, amikor egy ember négykézláb keresi a kulcsát éjjel a lámpaoszlop körül. Az arra járó rendőr érdeklődésére közli, hogy nem itt vesztette el – csak itt van világos… A célzott mintavétellel pontos választ kaphatunk, de csak előre meghatározott kérdésekre, a kiválasztott konkrét közönségtől. Az átfogó adatgyűjtéssel viszont olyan dolgokat is fel tudnak fedezni, amikre korábban nem is gondoltak volna.
Mint mondta, munkájukhoz az alapanyagot a jelszó és tűzfal nélkül elérhető vélemények jelentik, ilyenek a blogokon, a fórumokon, a sajtóban vagy a Twitteren megjelenő termékértékelések, kommentek.

„A nyelvi feldolgozó rendszer szétbontja ezeket a tartalmakat és megállapítja, hogy milyen márkák, személyek, helyszínek kerültek említésre egy adott témában. Vizsgálja azt is, milyen szófordulatok a leggyakoribbak, és milyen érzelmi megnyilvánulások történtek. Ezzel az adattömeggel dolgoznak aztán az analitikusaink” – fogalmazott.

Konkurenciakövetés

Dancsházy Csaba szerint a rendszerük ideális módszert kínál arra is, hogy a konkurenciát és az iparágat nyomon kövessük.
„Hiába örül egy cégvezető, hogy egymillió posztot kapott egy hét alatt, ha nem tudja, egy hónappal korábban mennyi volt, vagy hogy a két legnagyobb konkurense ugyanezen a téren hogyan szerepel. Ha 10 millió poszttal állunk szemben, máris nem annyira pozitív az eredmény” – szemléltette a különbséget.
A szakember azt is elmondta: a Microsoftnál is hasonló feldolgozó rendszerrel dolgoztak, és rengeteget megtanultak arról, hogy milyen megoldandó feladatok vannak, miként alkalmazható a gyakorlatban a módszer.
„Amikor a Microsoft elkezdett tableteket gyártani, olyan példamutató terméket szeretett volna piacra vinni, amely a partnercégeknek mércét tud állítani. Mivel tudtuk, hogy rengeteg fanatikus ott kempingezik a boltok előtt már egy nappal korábban, és rögtön leteszteli a tabletet, majd az eredményeket közzé is teszi, azonnal kiértékeltük a visszajelzéseket. Így a problémákat hamar azonosítani tudtuk, amivel (a gyártó részleg felé gyors visszajelzéssel) jó pár tízmillió dollárt meg lehetett spórolni” – tette hozzá.

A D-TAG jelenleg 22 fős nemzetközi csapatát social media elemzők, iparági szakértő piackutatók és IT-fejlesztők alkotják. A jelenleg 27 nyelvet elemző szoftver újabb 5 kelet-európai nyelvi csomaggal bővült, amelyet az év végéig dobnak az európai piacra.

2020. október 21-én, egy gyakorlatorientált online bootcamp/workshop keretében tudhatnak meg többet a módszertanról azon marketingszakértők, akik szeretnék maguk is alkalmazni az eszközt saját brandjük és/vagy termékük piaci bevezetéséhez.

 

A Budapest rovat további hírei

Magyarországon is egyre többen próbálnak átállni az egészséges életmódra, aminek szerves részét képezi a helyes táplálkozás is.
A takarmányárak világszintű emelkedése nehéz helyzetbe hozta az állattartókat, a hús drágulása elkerülhetetlen - mondták a Portfolio keddi online konferenciáján részt vevő termelői szervezetek és...
Több mint négymillió forint értékű hamis ruházati termékeket foglalt le a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) egy Hegyeshalomnál ellenőrzött török teherautóból.
Várjon Dénes online szólóestjével folytatódik kedden az MVM Koncertek - A Zongora-sorozat.
Magyar dalszövegeket népszerűsítő rendezvénnyel várják az érdeklődőket május 25-én a fővárosi Muzikumba. A Mai Dal című kezdeményezéshez kapcsolódva dalszövegírói versenyt is hirdetnek.
A magyar miniszterelnök üdvözli az UEFA, a labdarúgás európai szervezetének azon álláspontját, amely határozottan kiáll az európai Szuperliga létrehozására irányuló törekvések ellen, és hitet tesz a...
Összegyűlt kellő számú, 15 750 aláírás Magyarországról a Mentsük meg a méheket és a gazdákat! címmel létrehozott európai polgári kezdeményezéshez - közölte a Magyar Természetvédők Szövetsége az...
Kányádi Sándor versmondó és versillusztrációs versenyt rendez a Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Kara a magyarországi és a Kárpát-medencei felsőoktatási intézmények hallgatóinak.
Fintech Design Versenyt hirdet a Digitális Jólét Program (DJP) a felsőoktatásban tanulók számára, a megmérettetésre április 30-ig lehet jelentkezni, és május 31-ig kell benyújtani a pályázatokat -...
Az Anne Frank naplója című monooperát közvetíti a Budapesti Operettszínház pénteken, a holokauszt magyarországi áldozatainak emléknapján.

A címlapról

A kiberbűnözők hamis oltási ajánlatokkal próbálják kicsalni a...
Február elején fontos új funkciókkal bővült a Személyreszabott...
A Nagyvásárcsarnok lesz a központi közösségi tere a Diákvárosnak,...
A szolgáltatók sokéves gyakorlata alapján a távfűtési szezon április...
Megérkezett a tavasz, előkerülnek a garázsokból a motorok és...
A hat- és nyolc évfolyamos gimnáziumok 5-8. évfolyamai a jelenlegi...

Könyvajánló

A csapathatékonyság hét összetevője
Egy család története mutatja meg, hogy az autizmus nem csapás, hanem lehetőség
Hat lépés a tisztánlátás felé egy komplex világban
Velence idén március 25-én ünnepli 1600. születésnapját.

Blogok, vélemények, olvasók írásai

Hála a progresszív nézetek terjedésének és számos magyar és nemzetközi vállalat felelősségvállalásának, belátható időn belül megnyílhat az út a jelenleg még tiltott poligámia (többnejűség) és a pedofília legalizálása előtt.
A Hit Rádió vendége Ruff Tibor teológus-filozófus volt, aki nagyon érdekesen, gyakorlatiasan válaszol hallgatói kérdésekre.
A Hit Rádió interjúja Gesztesi Károllyal.
A XVI. kerületi Magtár utcai aluljáró nem mindenkinek megfelelő méretű.

Civil szervezetek, alapítványok, egyesületek hírei

A Magyar Máltai Szeretetszolgálat IfYou programjában több mint 15 ezer fiatal került közelebb az önkéntességhez
A BHRG Alapítvány összeállításában a jelenlegi nehéz helyzetben, bezártságban találhatunk segítséget, hogy a gyerekekkel együtt töltött idő jókedvben, közös örömökben legyen gazdag, emellett a mindig hasznos, játszva tanulásra is sor kerüljön.
36 hónapja tartó egyeztetéssorozat után példaértékű konszenzus született a zöld szervezetek, a civil szervezetek és a Hegyvidéki Önkormányzat között a Normafán kialakítandó lombkorona-tanösvény ügyében. A szerdai egyeztetésen a tervező csapat és az önkormányzat mellett az alábbi szervezetek képviselői vettek részt
A gyerekvállalás bátorítására indított petíciót a Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom szerdán; a kívánt gyerekek megszületéséért tevékenykedő civil szervezet nyilatkozatát online írhatják alá a támogatók.